Test butów rowerowych XLC

Kiedy myślisz o nowych butach rowerowych i nie możesz zdecydować się na konkretną firmę, to z pomocą przychodzi sklep rowertour.com, który proponuje produkty niemieckiej marki XLC. Choć na początku nazwa może Ci nic nie mówić, to po czasie przekonasz się, że to solidne produkty za rozsądną cenę. Tak jak buty XLC CB R09. Sprawdzone!

Niemiecka precyzja

Jeszcze do niedawna nazwa XLC niewiele mi mówiła. Ale zmieniło się to po testach butów szosowych XLC CB R09 od sklepu rowerowego www.rowertour.com. Teraz już wiem, że XLC to niemiecka marka, która od niedawna istnieje w branży rowerowej. Dzięki współpracy z międzynarodowymi partnerami stawia na innowacyjną technologię.

W 2003 roku produkty XLC po raz pierwszy zostały użyte jako oryginalne wyposażenie w rowerach marki Haibike Winora – przede wszystkim w kierownicach, mostkach i sztycach. Firma –  choć jeszcze mało znana w Polsce – bardzo szybko rozwija się i podbija rowerowy rynek.

XLC-Parts

Na stronie https://www.xlc-parts.com/ można znaleźć dość dużą gamę produktów, od przyczepek rowerowych dla dzieci i zwierząt, po takie akcesoria jak dzwonki, lampki, uchwyty, odzież i buty rowerowe. Ceny podane są w euro, ale nie są wygórowane jak w innych europejskich sklepach. Na pewno znajdą coś dla siebie, zarówno kolarze-amatorzy, jak i turyści rowerowi.

Love cycling

Dlaczego wybrałam buty szosowe? Bo od dawna marzyłam o parze w kolorze białym. Zanim zaczęłam na dobre przeglądać oferty, nawiązałam współpracę ze wspomnianym wcześniej sklepem rowertour.com. Na stronie sklepu można znaleźć wiele butów różnych marek, ale dlaczego nie przetestować nowości?

Przesyłka dotarła bardzo dobrze zapakowana i zabezpieczona. W środku znajdował się karton na buty, buty rowerowe, ale również instrukcja montażu bloków zarówno SPD system, jak i LOOK system w kilku językach.

Dużym plusem jest dodatek w postaci praktycznego worka zawiązywanego na sznurek i przeznaczonego do przechowywania butów. Dzięki temu nie musimy pakować ich do kartonu, ale właśnie schować do tego eleganckiego woreczka z napisem LOVE CYCYLING. To bardzo praktyczne rozwiązanie i ochrona butów przed kurzem czy zniszczeniem np. podczas transportu. Możemy z powodzeniem wykorzystać sznurki woreczka jako szelki plecaka.

Styl i elegancja

Buty w rzeczywistości wyglądają dużo lepiej niż na zdjęciach prezentowanych na stronie producenta. Wizualnie są naprawdę śliczne. Eleganckie lakierki, klasyczne buty, bez zbędnych wzorów, z czarnymi napisami i dodatkami, pasujące zarówno do stylu męskiego, jak i kobiecego.

Całość wykonana jest ze skóry syntetycznej. Czyli nie jest to skóra naturalna lub materiał karbonowy. Ma to wpływ na niższą cenę produktu. W tej chwili koszt zakupu butów to 100 € na stronie producenta XLC Parts oraz 314,90 zł (cena promocyjna) za pośrednictwem strony www.rowertour.com.

Podeszwy są lekkie i sztywne, podszewka wokół pięty jest antypoślizgowa, a wkładka zapewnia komfort i wsparcie przez cały dzień. Całość wykonana jest bardzo solidnie.

Należy pamiętać, że do butów należy osobno dopasować bloki SPD SL. Nie ma ich w zestawie z butami, więc należy wybrać np. Shimano czy Look w zależności od posiadanych pedałów systemowych. Koszt samych bloków to ok. 50-100 zł. W moim przypadku to bloki Shimano SPD SL, kolor żółty, z największym luzem roboczym.

Jeśli nie będziesz wiedzieć jak zamontować bloki, możesz postępować według wspomnianej instrukcji, dołączonej do butów.

 

Buty szosowe XLC CB R09 (do wyboru białe lub czarne) mają wyjątkowo sztywną podeszwę. Dzięki temu podczas jazdy noga jest bardzo stabilna i można mieć wrażenie, że naciskamy na pedały z większą ilością watów. Są też w miarę lekkie – bez zamontowanych bloków ważą 480 g. Dla porównania moje Giro Savix bez bloków ważą ok. 400 g, SHIMANO SH-RC7 500 g, a FIZIK Tempo R5 Overcurve 578 g.

System Atop

Buty wyposażone zostały w błyskawiczny, prosty i efektywny sposób sznurowania systemem Atop. W odróżnieniu od systemu Boa, w którym trzeba pociągnąć do góry pokrętło, aby odblokować linkę przeciągniętą przez buta, tutaj nie musimy tego robić. Mówi nam o tym także napis “Don’t pull up knob” czyli nie ciągnij gałki do góry.

Jeśli chcemy zasznurować but wystarczy pokręcić w prawo pokrętłem umieszczonym na języku aż do momentu kiedy osiągniemy pożądaną siłę ściągnięcia buta. Kiedy chcemy ściągnąć lub poluzować buty, tylko przekręcamy pokrętło w lewo o ćwierć obrotu, aż usłyszymy kliknięcie. Wówczas nastąpi odblokowanie mechanizmu i będzie można ręcznie rozluźnić całego buta odciągając język.

Dzięki Atop buty sznuruje się błyskawicznie, jedną ręką, bez obawy, że złamiemy paznokcia. Podobnie jak w butach z systemem Boa, można bardzo precyzyjnie naciągnąć stalową linkę i dopasować buty do stopy. Ten system zapinania często stosowany jest w wysokiej jakości butach snowboardowych.

Podsumowanie

Eleganckie, wygodne i sztywne – tak można krótko trzema słowami opisać buty szosowe XLC CB R09 od rowertour.com. Po przejechaniu ok. 300 km, w tym jednej trasy 100-kilometrowej, mogę przyznać, że test butów wypadł bardzo dobrze. Raz czy dwa razy zdrętwiała mi wprawdzie lewa stopa podczas jazdy, ale to może się zdarzyć po przejechaniu 80 km. Być może to kwestia ustawienia bloków. Czasami centymetr w prawo czy w lewo robi wielką różnicę.

Choć stopa jest sztywna podczas jazdy, to nic nie uciska, nic nie przeszkadza, a noga wcale się nie poci. Zobaczymy jak będzie przy 30-stopniowych temperaturach. Białe buty XLC przydadzą się właśnie latem, na ciepłą, słoneczną pogodę. Na jesień i wczesną zimę polecam mieć drugą, czarną parę butów lub w ostateczności naciągnąć ochraniacze.

Mimo, że nie są to buty karbonowe i wyprodukowane przez znanych światowych producentów, to szczerze polecam. To dobre buty nie tylko dla początkujących kolarzy. Świetnie sprawdzą się podczas szybkiej jazdy na ustawkach kolarskich czy na zawodach szosowych.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *