Makarony dla kolarzy

Pasta! Pasta! Pasta! Kto nie lubi makaronów i włoskiej kuchni? Tagliatelle, penne, farfalle czy spaghetti to nie tylko uczta dla podniebienia, ale przede wszystkim źródło węglowodanów. Szczególne ważnych dla kolarzy. Zobacz przepisy na pyszne makarony.

Makaron to paliwo

Dzień bez makaronu – dniem straconym. Tak mogą mówić kolarze i biegacze, którzy chcą pozyskać cenne źródło węglowodanów i paliwa niezbędnego do wykonania mocnego treningu i udziału w zawodach. W przeciwieństwie do cukrów prostych (chwilowy zastrzyk) makaron pomaga utrzymać stały poziom energii przez dłuższy czas.

Na co dzień warto wybierać makarony pełnoziarniste. Zawierają węglowodany złożone, które uwalniają się przez dłuższy czas niż te z makaronów białych. Zawierają także więcej składników mineralnych oraz są bogate w błonnik. Można je jeść po treningu/zawodach natomiast białe makarony są polecane przede wszystkim krótko przed zawodami (ze względu na mniejszą ilość błonnika).

Czy wiecie, że Włosi rozróżniają ponad 300 rodzajów pasty? Każdy rodzaj makaronu jest przeznaczony do innego sosu. Długie i cienkie makarony podawane są z sosami rzadkimi, a płaskie z sosami śmietanowymi. Natomiast grubsze makarony, typu penne lub fussili podawane są z sosami mięsnymi. Wiadomo: makaron należy ugotować al dente czyli tak, aby był sprężysty i trochę twardy (gotowany ok. 5-6 minut).

#zostańwdomu i zrób makaron

Już wcześniej pisałam na blogu o makaronach dla kolarzy. Wpis wraz z przepisami autorstwa Macieja Ostrowskiego możecie zobaczyć tutaj: https://yolobike.pl/makarony-dla-kolarzy-przepisy.

Tym razem kolejne cztery przepisy na makarony dla kolarzy autorstwa Marcina Zająca (Yolobike Sypniewski MTB). Proste, szybkie i tanie dania.

MAKARON TAGLIATELLE AGLIO OLIO Z POMIDORAMI I KURCZAKIEM

Składniki na 1 porcję:

  • makaron tagliatelle 100 g
  • pierś z kurczaka 100 g
  • suszone pomidory 5 szt.
  • pomidory cherry 5 szt.
  • 1/3 cebuli
  • ząbek czosnku
  • świeże zioła
  • tarty parmezan 1 łyżka
  • oliwa z oliwek 1 łyżka

Przygotowanie:

Gotujemy makaron w osolonej wodzie al dente. Odcedzamy. Na patelni rozgrzewamy oliwę z oliwek, dodajemy posiekaną cebulę i lekko podsmażamy. Dodajemy pokrojoną w kostkę pierś z kurczaka, przepołowione pomidorki cherry i suszone pomidory. Dusimy, a następnie dodajemy sprasowany ząbek czosnku. Gdy wszystko zmięknie, wrzucamy na patelnię wcześniej ugotowany makaron, świeże zioła i wszystko energicznie mieszamy, doprawiając solą i pieprzem zgodnie z upodobaniem. Wykładamy na talerz i posypujemy świeżo startym parmezanem.

MAKARON PENNE Z ORZECHAMI I TOFU NA ZIMNO

Składniki na 1 porcję:

  • makaron penne 100 g
  • garść roszponki
  • ser tofu 100 g
  • pomidory cherry 5 szt.
  • 1/2 ogórka zielonego
  • orzechy włoskie 6 szt.
  • czerwone pesto 3 łyżki
  • sól, pieprz.

Przygotowanie:

Gotujemy makaron w osolonej wodzie al dente. Odcedzamy. Do ostudzonego makaronu dodajemy po kolei przygotowane wcześniej składniki: czerwone pesto (mieszamy z makaronem), pokrojonego w kostkę ogórka zielonego, połówki pomidorków cherry, połówki obranych orzechów włoskich i roszponkę. Dodajemy do smaku sól, pieprz, lekko mieszamy. Wykładamy na talerz i posypujemy pokrojonym w kostkę serem tofu.

MAKARON PENNE Z OLIWKAMI I MOZARELLĄ

Składniki na 1 porcję:

  • makaron penne 100 g
  • czarne oliwki 10 szt.
  • ser mozzarella 60 g
  • świeża bazylia
  • sos pomidorowy typu passata lub pomidory w puszce pelati
  • oliwa z oliwek 1 łyżka
  • 1/3 cebuli
  • ząbek czosnku
  • sól, pieprz.

Przygotowanie:

Gotujemy makaron w osolonej wodzie al dente. Odcedzamy. Na patelni rozgrzewamy oliwę z oliwek, dodajemy posiekaną cebulę i sprasowany czosnek i lekko podsmażamy. Wlewamy gotowy sos pomidorowy (lub pomidory w puszcze, ale musimy podsmażać tak długo, aż się zredukują). Dorzucamy pokrojone czarne oliwki i ugotowany wcześniej makaron. Całość lekko mieszamy i dusimy na patelni. Wykładamy na talerz, układamy na wierzchu pokrojony w kostkę ser mozzarella i posypujemy pokrojoną drobno świeżą bazylią.

MAKARON RYŻOWY Z POLĘDWICZKĄ WIEPRZOWĄ

Składniki na 1 porcję:

  • makaron ryżowy 100 g
  • polędwiczka wieprzowa 100 g
  • sos sojowy
  • mieszanka chińskich warzyw 200 g
  • garść czarnego sezamu
  • olej sezamowy 1 łyżka
  • imbir do smaku
  • sól, pieprz.

Przygotowanie:

Gotujemy makaron według przepisu z opakowania. Odcedzamy. Na patelni rozgrzewamy olej sezamowy, dodajemy mrożone chińskie warzywa, a następnie pokrojoną w kostkę polędwiczkę wieprzową. Dusimy przez kilkanaście minut, aż wszystkie składniki zmiękną. Dodajemy sól, pieprz wg uznania. Wykładamy wszystko na talerz lub do miseczki, posypujemy czarnym sezamem i dekorujemy paskami świeżego imbiru.

Smacznego!

Jeden komentarz Dodaj własny

  1. B-bike pisze:

    Nic tylko szamać i w drogę 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *