Rower miejski – hit czy kit?

Zielonogórzanie oszaleli na punkcie miejskich rowerów. Już chyba wszyscy skorzystali z tej najbardziej ekologicznej alternatywy komunikacji po mieście, ujeżdżając rowery bez opamiętania. Pomysł jak najbardziej trafiony, ale gorzej z kulturą niektórych użytkowników.

Rowerowy zawrót głowy

Zielonogórzanie w końcu doczekali się miejskiej wypożyczalni rowerów. Od miesiąca mamy w mieście rowerowy zawrót głowy, bo gdzie się nie obrócę, to wszędzie widzę zielone jednoślady. I bardzo dobrze!

Muszę jednak przyznać, że nie wierzyłam w taki sukces systemu roweru miejskiego. Wydawało mi się, że to tzw. widzimisię władz miasta i kiełbasa wyborcza. Zastanawiałam się po cichu: “Kto będzie na tym jeździł?!”, ale okazało się, że rowery miejskie są hitem tego lata w Zielonej Górze!

Zielonogórski Rower Miejski
Moda czy wygoda?

Patrząc na popularność roweru miejskiego, zastanawia mnie kilka kwestii.

Po pierwsze: czy czasami nie jest to efekt mody? Bo najzabawniejszy był pierwszy dzień funkcjonowania systemu roweru miejskiego. Ludzie masowo prześcigali się w publikowaniu zdjęć w mediach społecznościowych ze swojej pierwszej przejażdżki. I co chwilę słyszałam: “No co ty?! Jeszcze nie jechałaś!?”. Nieważne, że niektórych nigdy wcześniej nie widziałam na rowerze…

Po drugie: co kieruje ludźmi, którzy tak nagle odstawiają swoje auta i hurtem wsiadają na miejskie rowery? Bo na pewno nie wygoda, chociaż trzeba przyznać, że rowerem unikniemy korków w mieście i szybciej dojedziemy do celu. Ale najpierw trzeba za niego zapłacić, potem dojść do stacji, obsłużyć aplikację i jeszcze pedałować. Czy nie jest to zatem próba bycia fit i zaimponowania innym?

Jazda rowerem miejskim

Po trzecie: jak długo wytrzymają te rowery? Celowo dopiero teraz skusiłam się na przejażdżkę, gdyż chciałam przekonać się w jakim będą stanie po miesiącu użytkowania przez mieszkańców. Być może miałam akurat pecha, ale zanim wyruszyłam z ul. Batorego, co najmniej kilka rowerów odrzuciłam, gdyż nie nadawały się do jazdy. Na innych stacjach było podobnie.

Minus za kulturę

A raczej jej brak. Opadnięte łańcuchy, poluzowane siodełka, przekręcone kierownice, trzeszczące elementy, niewyregulowane przerzutki, powyginane koszyki (jakby ktoś w nich cegły przewoził, albo siedział na nich) – to kilka usterek, które zauważyłam podczas dosłownie jednej przejażdżki. Owszem, przy niektórych stacjach są punkty naprawcze z niezbędnymi narzędziami i pompką, ale czy o to chodzi, aby bawić się w serwisanta, tak jak mój mąż?

Zepsuty rower miejski w Zielonej Górze

Przykry jest też widok porzuconych rowerów, np. w parkach, w krzakach, pod drzewami, w okolicy stacji rowerowych, albo po prostu na chodniku, co uwieczniłam na poniższym zdjęciu (ul. Batorego). Widocznie komuś nie spodobała się jazda w tandemie.

Porzucony tandem miejski w Zielonej Górze

Dodatkowo przeraża mnie fakt, jak bardzo ludzie nie szanują publicznego mienia. Szczególnie młodzież, która wręcz ujeżdża nasze rowery. Pędzi przez deptak pomiędzy przechodniami, po krawężnikach, robi hopki i ściga się na ścieżkach. Szkoda, że za brak kultury i wychowania musimy płacić my wszyscy.

Zdecydowanie hit!

I mimo tych cierpkich słów uważam, że pomysł roweru miejskiego to zdecydowany HIT. Choć osobiście wolę mojego Unibike’a i tylko okazjonalnie będę korzystać z miejskiego roweru, to dla wielu zielonogórzan jest on jak zbawienie. Przez dwadzieścia minut za darmo można przemieścić się z punktu A do punktu B, klikając w zaledwie kilka przycisków na telefonie. Gorzej jak coś w systemie nie zadziała, a skontaktowanie się z infolinią graniczy z cudem…

Rower miejski to hit w Zielonej Górze

Krok po kroku

Jeśli jeszcze nie korzystałeś z roweru miejskiego i nie wiesz jak to zrobić, oto krótki instruktaż:

1. Rejestracja przez komputer lub telefon:
  • wejdź na stronę zielonogorskirowermiejski.pl
  • kliknij „Rejestracja”, podaj dane, adres e-mail i zaakceptuj regulamin
  • dokonaj jednorazowej wpłaty minimum 10 zł
  • zaloguj się na podany podczas rejestracji adres e-mail
  • kliknij w link aktywujący konto.
  • pobierz aplikację mobilną ze strony zielonogorskirowermiejski.pl.
  • kliknij „Rejestracja”, podaj dane, adres e-mail i zaakceptuj regulamin
  • otrzymasz wiadomość sms oraz e-mail wraz z kodem PIN, który razem z Twoim numerem telefonu są identyfikatorami w systemie.
2. Wypożyczenie roweru:
  • wybierz rower, który chcesz wypożyczyć (sprawdź czy jest sprawny)
  • podejdź do terminala z przyciskami
  • naciśnij guzik „Wypożycz”
  • wpisz wybrany wcześniej numer roweru
  • rower zwolni się automatycznie.

Za pomocą aplikacji możesz:

  • Kliknąć „Wypożycz rower” i wpisać jego numer
  • Zeskanować kod QR roweru

Wpożyczanie roweru miejskiego

3. Zwrot roweru:

  • wprowadź rower do dowolnego elektrozamka
  • prawidłowy zwrot potwierdzi sygnał dźwiękowy
  • jeśli zabraknie wolnego miejsca – przypnij rower obejmą z zamkiem szyfrowym do ucha wybranego stojaka lub innego roweru.  A następnie przetasuj cyfry zgodnie ze wskazówkami na ekranie terminala.

Zwrot roweru miejskiegoKoszty:

  • jednorazowy koszt min. 10 złotych
  • pierwsze 20 minut – darmowe
  • od 21 do 60 minuty – dopłata 2 złote
  • druga i każda kolejna godzina – dodatkowe 4 zł
  • opłaty za poszczególne godziny są sumowane i pobierane po zakończeniu wypożyczenia
  • liczy się każda rozpoczęta godzina. Np. jeżeli wypożyczenie trwało 2,5 godziny to opłatę za przejazd należy zsumować następująco: 2 zł + 4 zł + 4 zł = 10 zł
  • zabezpiecz środki na swoim koncie i „Doładuj konto”
  • opłaty początkowa stanowi również doładowanie konta.

Ważne!

Wypożyczenie roweru może trwać maksymalnie do 12 godzin. Po przekroczeniu 12 godzin naliczana jest dodatkowa opłata w wysokości 200 zł. Każda osoba może wypożyczyć na swoje konto maksymalnie cztery jednoślady.

Tłumy na miejskim rowerze

Rowery można wypożyczać oraz zwracać na dowolnej stacji. Lista stacji znajduję się na stronie www.zielonogorskirowermiejski.pl, w aplikacji mobilnej Nextbike oraz na terminalu.

Mapa stacji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *