Bóle pleców, karku, kolan i pośladków, a do tego szybkie zmęczenie i brak wydajności podczas jazdy? Czas dobrze dopasować rower! Dzięki bike fittingowi jesteśmy w stanie znaleźć idealną pozycję na rowerze, a przez to pozbyć się bólu i zwiększyć swoje osiągi. Czy bike fitting to konieczność czy fanaberia?
Jazda na rowerze szosowym to nie tylko przyjemność, ale także mnóstwo niedogodności. Szczególnie początkujący kolarze wiedzą co to ból pleców, kolan, nadgarstków, pośladków, a nawet krocza. Najczęstszą przyczyną bólu jest niewłaściwe dopasowanie roweru. Dlatego bike fitting czyli odpowiednie ustawienie roweru do naszej sylwetki wykonane przez wyspecjalizowanych ludzi, staje się coraz bardziej popularne.
PROtrenujmy
Oczywiście, że bike fitting można zrobić samodzielnie, poeksperymentować z filmikami z youtube i zostawić parę groszy w kieszeni. Szanse są 50 na 50 choć wiem, że w większości przypadku kończy się to rozczarowaniem. Osobiście wolałam nie ryzykować z ustawieniami dlatego zaufałam profesjonaliście i oddałam się w ręce trenera FTI Sport – Adama Ciemniaka.
Dlaczego Mosina pod Poznaniem, a nie Zielona Góra? Bo Adam Ciemniak to jeden z najlepszych specjalistów od bike fittingu w Polsce. Dopasował kolarzom już ponad trzysta rowerów, a jego podopieczni systematycznie podnoszą swoje wyniki sportowe.
Wiedza zdobyta na kierunku Fizjoterapii na Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu i wieloletnie doświadczenie w kolarstwie szosowym i MTB, mogą dać gwarancję sukcesu. Już po pierwszych 10 minutach można być pod wrażeniem tego chłopaka i jego planów startowych. Obecnie Adam przygotowuje się do Mistrzostw Polski Masters w jeździe na czas oraz eliminacji do Mistrzostw Świata Amatorów w kolarstwie szosowym. W tym roku finał tej imprezy odbędzie się właśnie w Poznaniu (6-8 września 2019 roku).
Wywiad
Od czego zaczyna się bike fitting? Od wywiadu. Bike fitter chce wiedzieć ile czasu spędzasz na rowerze, jakie dystanse pokonujesz, jak często trenujesz, czy i gdzie odczuwasz dyskomfort podczas jazdy, po jakim czasie, czy były kontuzje, jakie są Twoje plany treningowe i cele sportowe. Analizuje Twoją sylwetkę na rowerze z góry do dołu i weryfikuje mobilność. Ta część trwa ok. 15-20 minut. Jak się później okazuje to podstawa do dalszego procesu uzyskania optymalnej sylwetki na rowerze.
Już na samym początku dowiedziałam się, że (na szczęście) rama roweru jest idealnie dobrana do mojego wzrostu, z kolei pozycja ciała powinna zostać lekko przesunięta do przodu.
Korekta bloków
Chyba nie ma takiego kolarza, który za pierwszym razem idealnie ustawi buty i bloki. Dlatego ważne jest ich precyzyjne ułożenie. I niech Cię nie zdziwi, że bloki w obu butach mogą być ustawione różnie. Ważne, aby znaleźć odpowiednią pozycję bloków na osi specjalnego narzędzia do ich ustawiania, jakim jest Ergon.
Takie prawidłowe ustawienie bloków jest istotne ze względu na podniesienie wydajności pedałowania i wykluczenie późniejszych problemów ze stawami lub ścięgnami.
Pojawia się tu temat wkładki do butów. Dlaczego? Okazuje się, że fabryczne wkładki w butach szosowych są tylko bazą. Zaleca się zatem dokupienie specjalistycznej wkładki, której celem jest odpowiednie podpieranie naturalnego kształtu łuku stopy. Gdy ta opada, to pojawia się ból po wewnętrznej stronie stopy i kolana. Może to być np. wkładka SPECIALIZED HIGH PERFORMANCE (cena ok. 120 zł).
Pozycja na rowerze
Następnie do gry wchodzi komputer. Dodatkowo bike fitter mierzy nasze dolne i górne partie ciała, a następnie dokonuje odpowiednich ustawień na rowerze. To chyba najważniejsza część bike fittingu.
Pomiary dokonywane są przy udziale programu komputerowego. Specjalny skaner prześwietla naszą sylwetkę podczas jazdy na trenażerze i przy uwzględnieniu wielu czynników, oblicza kąty i sugeruje zmiany. Potem … gaśnie światło i pojawia się laserowa poziomica. Określa ona niepożądane ruchy stóp czy kolan, ich wykrzywianie bądź wykręcanie w czasie jazdy.
Siodełko
Bardzo często podczas bike fittingu wychodzą słabe punkty fabrycznego siodełka naszego roweru. Dlatego jest to jeden z najczęściej wymienianych elementów wyposażenia naszego roweru. Niezwykle istotne jest też ustawienie odpowiedniego kąta pochylenia siodła.
Moje siodełko poszło o pół centymetra w górę, lekko do przodu, a także zmienił się wspomniany kąt nachylenia noska. Przednia część siodełka została lekko skierowana w dół, co ma zaangażować bardziej tylną część pośladków oraz kości kulszowe, a jednocześnie wyeliminować ból krocza podczas jazdy na rowerze.
I tu trzeba pamiętać o jednej ważnej rzeczy. Należy mazakiem albo korektorem zaznaczyć dotychczasowe ustawienie siodła. W przypadku, gdy będziemy zmuszeni do jego zmiany (np. podczas transportu roweru), będziemy wiedzieli do jakiej pozycji powrócić. Zaznaczanie dotyczy również pozycji bloków w butach.
Kierownica
Określenie odpowiedniej szerokości kierownicy w rowerze szosowym jest niezwykle istotne. Moje notoryczne drętwienie rąk podczas jazdy wynika prawdopodobnie ze zbyt szerokiej kierownicy. Idealna kierownica dla mojej sylwetki powinna być o 2 cm węższa (38 cm).
Zanim zdecyduję się na jej zmianę, to tymczasowym rozwiązaniem będzie zmiana kąta ustawienia klamek (lekko skierowane do wewnątrz) oraz korekta ich zasięgu w celu optymalizacji dolnego chwytu.
Wideoanaliza
To ostatni etap bike fittingu, który jest jeszcze przede mną. Gdy tylko się ociepli na dworze, moim zadaniem będzie przejechanie treningu na zewnątrz, nagranie krótkiego filmiku z uwzględnieniem nowej pozycji na rowerze i konsultacja nagrania z bike fitterem. Po dogłębnej analizie, specjalista zadecyduje czy potrzebne będą kolejne korekty.
Koszty
Każda inwestycja kosztuje, tym bardziej inwestycja w nasze zdrowie i wygodę. Za profesjonalne ustawienie roweru z BPM Studio Katarzyna i Adam Ciemniak FTI lab zapłacimy 350 zł. Jednak niektóre usługi bike fittingowe mogą kosztować nawet 600 zł. Musimy też wziąć pod uwagę dodatkowe koszty, jak np. wkładki do butów, zakup nowych części np. kierownicy, siodełka, mostka, bloków, korby, itp.
Nie jest to mało, tym bardziej, że to wydatek okołorowerowy, nienamacalny, niewidoczny, którego nie możemy pokazać innym. Ciężko się płaci za takie rzeczy, więc możemy je potraktować jako luksus i spróbować zrobić bike fitting metodą chałupniczą. Wybór należy do Was.
Podsumowanie
Bike fitting nie jest więc koniecznością, ale też nie jest fanaberią. Choć nie sprawi, że nagle będziecie jeździć szybciej, to z pewnością pomoże Wam jeździć wygodniej.
Nie ma też standardowego ustawienia dla roweru, bo każdy z nas jest inny i ustawia się go pod realnego człowieka. Najważniejsze, aby samemu dobrze czuć się na rowerze i nie myśleć podczas jazdy o bólu poszczególnych partii ciała.
Polecam go szczególnie osobom początkującym, które nie mają jeszcze wiedzy i doświadczenia, aby poprawnie ustawić rower. Z pewnością odpowiednio dobrana pozycja poprawi komfort jazdy, wyeliminuje zbędne skrzywienia i złe przyzwyczajenia.
Kontakt:
BPM Studio fizjoterapia bikefitting trening
ul. Reja 3, Kórnik, Poland
tel. 668 847 818
a.ciemniak@gmail.com
bpmstudio.pl
W trakcie poszukiwania w sieci potrzebnych informacji trafiłam na ten artykuł. Wielu autorom wydaje się, że posiadają odpowiednią wiedzę na opisywany temat, ale z przykrością stwierdzam, że tak nie jest. Stąd też moje miłe zaskoczenie. Gratki. Koniecznie będę rekomendował to miejsce i częściej tu zaglądał aby poczytać nowe posty.
Dziękuję. Starałam się opisać tak, aby zrozumiał to każdy amator:)
Byłem bardzo zadowolony że wszedłem na tę stronę w sieci. Wielu autorom wydaje się, że posiadają rzetelną wiedzę na ten temat, ale z przykrością stwierdzam, że tak nie jest. Stąd też moje miłe zaskoczenie. Jestem pod wrażeniem. Koniecznie będę polecał to miejsce i często odwiedzał aby poczytać nowe rzeczy.
Naprawdę dobrze napisane. Chcę podziękować za Twoje działania. Mam nadzieję, że będzie więcej takich wpisów 🙂 Gratki. Będę częściej zaglądał.